vrijdag 3 juni 2016

Waarom Kharkov en Oezjohorod?

Ballen in Oekraïne: van Kharkov tot Oezjhorod, dat is de voorlopige werknaam van mijn project. Het project dat uiteindelijk moet leiden naar een boekje. Graag leg ik jullie uit waarom ik gekozen heb voor deze voorlopige werktitel.  

Toen ik de knoop definitief had doorgehakt, vond ik dat er een projectnaam (of hoe je zoiets ook wilt noemen) moest komen. Verschillende namen passeerden de revue. Football in Ukraine, Futbolska in Ukraine of Foebele in Oekraïne. Om jullie nog wat briljante hersenspinsels te besparen, maken we een kleine sprong in de tijd. Het werd dus Ballen in Oekraïne
: van Kharkov tot Oezjhorod. Twee steden in Oekraïne.

De reden om deze twee plaatsen op te nemen in mijn werktitel heeft twee redenen. De eerste is een geografische. Kharkov is op dit moment de meest oostelijk gelegen stad waar nog voetbal van betekenis wordt gespeeld. Ga je verder richting de Russische grens, dan kom je al snel terecht bij kapotgeschoten huizen en voetbalvelden waar de kans groter is dat je een mijn raakt dan een bal. Oezjhorod is dan weer het andere uiterste. Dit kleine stadje grenst aan Slowakije en ligt aan de andere kant. Een snelle blik op Google Maps leert ons dat deze twee steden ruim 1200 kilometer van elkaar verwijderd zijn.

En de andere reden heeft te maken dat beide steden het afgelopen seizoen een ploeg op het hoogste niveau hadden. Je leest het goed, hadden. Beide zijn gedegradeerd. Alleen niet omdat ze veruit de slechtste ploegen waren. Hoverla Uzhhorod was waarschijnlijk wel gedegradeerd maar kreeg een laatste zetje vanuit de voetbalbond. Negen punten werden voor de club uit de grensstad in rekening gebracht nadat het een aantal besluiten van de landelijke bond niet had opgevolgd. Ook hielpen een verdachte wedstrijd niet bij om een licentie af te dwingen.

Metalist Kharkiv vergezeld de ploeg uit Oezjhorod naar het tweede plan. Of misschien nog wel lager want de toekomst is in het ongewisse. Matchfixing was ook bij deze club een van de redenen dat het afgelopen seizoen rampzalig verliep. De club besloot op een bepaald moment in te grijpen. Niet alleen de trainer werd op de keien gegooid, ook de spelers van het eerste elftal konden hun biezen pakken. Het reserveteam maakte het seizoen af maar een groot succes werd dat niet. En de banden van de huidige eigenaar met de in 2014 afgezette president Janoekovitsj werken niet mee.

Je begrijpt al waar ik naartoe wil. Het zijn twee plaatsen die symbool staan voor het land en haar voetbal. En daarom viel de keuze op Oezjhorod en Kharkov. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten